#TUTKIMUSTIISTAI: NUOREN URHEILIJAN UNI JA SUORITUSKYKY

#tutkimustiistai – osa 1.
 
TUTKIMUS: Nuoren urheilijan uni ja suorituskyky

PNK:n lääkäri Harri Helajärvi muistuttaa tärkeästä aiheesta ja kertoo tutkimustietoa nuorten urheilijoiden unen yhteyksistä suorituskykyyn ja vointiin.

Uni ja palautuminen on tärkeää kaikille, mutta erityisen tärkeää kilpaurheilijoille, niin fyysistä kuin akateemista suorituskykyä ajatellen. Nuoren urheilijan uneen vaikuttavat merkittävästi harjoituskuormitus, harjoitteluohjelma ja opiskeluvaatimukset.
Hiljattain julkaistiin uutta tutkimustietoa (vv. 2018-19) nuorten urheilijoiden unen yhteyksistä suorituskykyyn ja vointiin. Tieto on erityisen tärkeää, koska on viitteitä, että nuoret urheilijat eivät saa tarpeeksi unta. Tämä voi vaikuttaa suorituskykyyn, vammariskeihin, sairauksiin ja hyvinvointiin. Suositukset unen määristä eri ikäryhmissä ovat 6-12-vuotiaille 9-12 t/vrk ja 13-18-vuotiailla 8-10 t/vrk.

Alle on koottu lyhyesti tutkimusten päätuloksia. Vähemmän nukkuvilla nuorilla urheilijoilla on todettu seuraavaa:

– Vajaa 50 % eliittiurheilijoista on itsearvioon perustuen ”huonosti nukkuvia”
– Jos suositellut unen määrät eivät täyty, urheilijoilla on suuremmat itseraportoidut stressitasot
– ”Huonosti nukkuvaksi” itsensä kokevilla on korkeampien stressitasojen lisäksi heikompi yleinen terveydentila ja enemmän mielen sekavuutta
– <7 t yöunen jälkeisenä päivänä on mitattu heikompia motorisia valmiuksia
– Suuremmalla harjoittelukuormalla ja lyhyemmällä yöunella on yhteyttä heikompaan suoritustasoon
– Tiimiurheilussa joukkueet, joissa unimäärä oli >8 t/yö, menestyvät vähemmän nukkuvia paremmin
– Korkeammalla harjoituskuormalla ja lyhyemmillä yöunilla on kummallakin (yöunilla vielä selvemmin) yhteys suurempaan väsymykseen, mielialaan, stressiin ja lihaskipuihin
– Unen määrän nostolla on positiivinen vaikutus yöunen laatuun, päivittäiseen hyvinvointiin, vähempään väsymyksen ja suurempaan palautumisen tunteeseen
– Urheilijat, joilla on ylikuormituksen tunteita, ilmoittavat muita useammin univaikeuksista ja he nukkuvat lyhyempiä unia arkipäivinä; he kokevat myös suoritustasonsa alenneen ja heillä on suurempi riski joutua lopettamaan urheilu-ura vamman takia
– Lyhempää yöunta nukkuvilla on suurempi riski saada luiden rasitusmuutoksia
– Kilpailupäivän jälkeen unen määrä ja sen laatu on heikompi kuin treenipäivän jälkeen; kilpailun jälkeen myös stressihormonitasot nousevat enemmän kuin treenien jälkeen

Alkuperäinen julkaisu: Riederer MF. How Sleep Impacts Performance in Youth Athletes. Current Sports Medicine Reports: November 2020 – Volume 19 – Issue 11 – p 463-467

Kilpaurheilijan, tai aktiiviliikkujan, unen ja palautumisen tasoa voi mitata helposti Firstbeat Hyvinvointianalyysillä. Mittaus suoritetaan ja palautteenkin voi saada, ajan tyyliin, turvallisesti etänä. PNK:ssa palautteen antaa aina terveydenhuollon ammattilainen. Jos kiinnostuit, ota yhteyttä puh. 010 3365 100.