#TUTKIMUSTIISTAI: SYDÄNTERVEYS ON USEAN ASIAN SUMMA

Unella, paikallaanololla ja fyysisellä aktiivisuudella on kaikilla todettu olevan itsenäinen yhteys sydänsairauksien riskitekijöihin. Siksi ne kaikki mainitaan WHO:n suosituksissa ja nykyisissä liikkumissuosituksissa.

1718 tutkimushenkilön kiihtyvyysanturilla mitattua dataa ja heidän sydänterveyttään arvioitiin ns. isotemporaalisella korvausmallinnuksella, korvaamalla 30 min paikallaan oloaikaa vastaavalla määrällä 1) unta, 2) kevyttä tai 3) kohtalaisesti rasittavaa liikuntaa.

30 min paikallaanolon korvaamisella millä tahansa näistä kolmesta oli positiiviseen yhteys sydänterveyteen, eniten kohtalaisesti rasittavalla liikunnalla. Positiiviset yhteydet välittyivät erityisesti alentuneen painoindeksin ja verenpaineen kautta.

Terveys on monen asian summa, ja keinoja vaikuttaa siihen on useita. Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa kannattaa välttää. Sen sijaan kannattaa olla säännöllisesti fyysisesti aktiivinen – mutta myös pitää huolta riittävästä levosta ja yöunesta. Tämä on hyvä pitää mielessä myös näin kesälomakauden kynnyksellä – ja pidetään huolta niistä myös loman jälkeen!

Alkuperäisartikkeli: German C, Makarem N, Fanning J ym. Sleep, Sedentary Behavior, Physical Activity, and Cardiovascular Health: MESA. Medicine & Science in Sports & Exercise 2021;53(4):724-731.