UUSI LIIKKUMISSUOSITUS LAPSILLE JA NUORILLE

Tiesitkö, että vain puolet 7–12-vuotiaista ja alle viidesosa 13–17-vuotiaista nuorista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi? Nyt vallitsevan koronapandemian vuoksi liikkumisen määrä on osalla lapsista ja nuorista laskenut entisestään.

Opetus- ja kulttuuriministeriö julkaisi tänään 7.4.2021 kansallinen liikkumissuosituksen 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. PNK:n ylilääkäri, prof. Olli J. Heinonen on ollut mukana suosituksia laatineessa asiantuntijaryhmässä.

Suositukset 7–17-vuotiaille:

  • Joka päivä vähintään 60 min monipuolista reipasta/rasittavaa liikkumista (voi tehdä myös osissa), josta suurin osa kestävyystyyppistä liikuntaa
  • Runsasta ja pitkäkestoista paikallaanoloa ja istumista tulisi välttää
  • Lisäksi 3 kertaa viikossa sykettä reilusti nostavaa liikkumista sekä lihasvoimaa ja luustoa vahvistavaa liikkumista
  • Myös liikkuvuuteen ja notkeuteen tulee kiinnittää huomiot

Tärkeä huomio on, että lasten ja nuorten liikkumisessa ei kannata niinkään korostaa minuuttimääriä tai suorituksia, vaan liikkumisen tulisi olla ennen kaikkea monipuolista ja tuottaa iloa – näin ollen motivaatio liikkumiseen säilyy varmemmin!